Her vil ingen eje sin egen bil

Med de nye registreringsafgifter er det blevet billigere at købe sin egen bil. Hos et af landets største biludlejningsskelskaber oplever man dog ikke en stigende lyst til at eje sin egen bil, og det fleksible bilkoncept Mini-Lease er stadig meget populært. 

København, 30. jarnuar 2018

Over de sidste mange år har der været en stigende tendens til, at folk i højere grad efterspørger adgang til en bil, og dybest set ikke ønsker at eje den selv. Det har man tydeligt kunnet se på privatleasingmarkedet, der er vokset markant over de sidste par år. Samtidig har en masse andre og mere fleksible former for ”bil-adgang” som fx mini-lease og bil på abonnement også vundet indpas hos danskerne.

Hos et af de store biludlejningsselskaber har man også oplevet et stort skifte i måden, folk opfatter det at have bil på. For år tilbage brugte de mini-lease lidt som en erstatningsbil, indtil de skulle hente deres nye bil, men den tendens er nu vendt på hovedet.

”Rigtig mange af vores kunder startede i sin tid med at mini-lease, forbi de manglede en bil for en kort periode. Måske de ventede på deres fabriksnye bil. Og så er det jo let og ret bekymringsfrit, når du kun leaser for en måned ad gangen. Men tendensen er gået mere og mere til, at det rent faktisk er sådan, at vores kunder har bil. Specielt i de større byer vil folk bare have noget at køre i fra a til b, og så går de ikke så meget op i om modellen er fransk, tysk eller japansk,” udtaler direktør i Enterprise Rent-A-Car, Tony Woolrych, der har været over 25 år i bilbranchen og har kunnet følge tendensen tæt.

Deleøkonomien skubber på tendensen

Danskerne har taget deleøkonomien til sig i stor stil, og man deler biler og bolig som aldrig før.

”Selvom man skulle tro det modsatte, så er vi faktisk utroligt glade for, at både leasing og diverse delebilsordninger har vind i sejlene. Det viser, at danskerne for alvor er begyndt at tænke bilejerskabet på nye en måde. Ja, de er netop begyndt at tænke på bilen, som noget man ikke skal eje,” udtaler den erfarne bilmand om udviklingen og fortsætter:

”For specielt den yngre generation af byboere, som er vores største kundegruppe af mini-leasere, er der simpelthen ikke nogen status i at eje en bil, som det nok stadig er i min generation. Tværtimod. Det gælder om at være så lidt bundet af materielle goder som muligt – det gælder også bilen. Og med for eksempel mini-lease, kan du selv sammensætte dit transportbehov. Har du kun brug for en bil i vinterhalvåret, så afleverer du den bare, når du igen har mod på at cykle på arbejde,” lyder det fra Tony Woolrych.

Han nævner også de yngre generationers ændrede arbejdsmønstre som en stor faktor. Mange unge er i dag i større grad ansat i projektansættelser over en afgrænset periode, hvor de så har brug for en bil. Men de vil ikke binde sig til en bil eller den tilhørende finansiering længere tid end højst nødvendigt.

”Det er adgang til en bil, der er vigtigt, og ikke det at eje en bil…”

”Vi forsøgte faktisk en kort periode at tilbyde vores mini-lease-kunder, at du kunne købe bilerne bagefter til en fornuftig pris. Men det var der ingen, der rigtigt var interesserede i. Det satte bare en tyk streg under, at det er adgang til en bil, der er vigtigt, og ikke det at eje en bil,” lyder den klare konklusion fra biludlejnings-direktøren.

Dyrere priser skræmmer ikke

Med efterårets nye registreringsafgifter er det blevet billigere at købe de fleste typer biler – lige på nær af en række af de allermindste modeller – og lidt dyrere at både privatlease og mini-lease. Det har dog ikke haft nogen effekt på efterspørgslen i Enterprise Rent-A-Car.

”Selvom vi har måtte skrue prisen op en smule, så har det ikke haft nogen effekt på efterspørgslen af vores mini-lease. De måneder, hvor vi ikke kunne tilbyde leasing på grund af usikkerhed om registreringsafgifterne, har vi haft utroligt mange kunder, der har spurgt efter det. Og vores opstartskampagne her for nylig blev også hurtigt udsolgt,” lyder det med en tilfreds mine fra Tony Woolrych.

Selvom det uden tvivl er populært at have bil på mange forskellige måder, så er det stadig det mest almindelige i Danmark at købe sin bil. Men kan måske snart være fortid, og ser man til andre lande som fx England, så er det langt de færreste biler, der bliver købt og betalt af brugeren.

Om Mini-Lease

Også kaldet korttidsleasing eller langtidsleje. Fleksibel leasingform, hvor du kun er bundet af din bil 1 måned. Modsat almindelig privatleasing, så er der forsikring og ejerafgift inkluderet i prisen.

Pris Starter hos Enterprise Rent-A-Car ved 3.295,-/md for en Økonomi-størrelse, som er en Volkswagen UP! eller lignende. Ofte er der kampagner, hvor priserne starter på under 3000,- per måned.

Kontaktinfo:

Anders Hastrup Knudsen, presseansvarlig - ankd@ehiglobal.dk

Hjemmeside: www.mini-lease.nu

Mini-Lease passer perfekt til en omskiftelig hverdag og et omskifteligt arbejdsliv.